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CO-ME-DI-A Showcase

 

Der CO-ME-DI-A Showcase präsentiert das Ergebnis künstlerischer Zusammenarbeit über die Grenzen von Zeit und Raum im Kontext von CO-ME-DI-A (Cooperation and Mediation in the Digital Arts), einem europäischen Culture 2007 Projekts der Europäischen Kommission. Der Showcase zieht unsere Projektpartner in Belfast, Nordirland und Graz mit ein und gibt die virtuell erweiterte Bühne frei für ein lebendiges und gemischtes Kollektiv von Musikern, die in, auf und über das Netz miteinander musizieren werden. 

 

Da der Gebrauch von Computernetzwerken unser tägliches Leben und die Art und Weise, mit der wir uns mit Kunst, sozialen Interaktionen und Kreativität auseinandersetzen, immer stärker beeinflusst, werden wir an drei Tagen sowohl experimentelle und bahnbrechende Werke auf dem Gebiet der Netzwerkmusik präsentieren, als auch einen neuen Blick auf Klassiker des 20. Jahrhunderts werfen, die über europäische Grenzen hinweg aufgeführt werden. Unter den mitwirkenden Musikern aus drei Ländern befinden sich unter anderem Carin Levine, Carola Schaal, Arturo Grolimund, Stefan Weinzierl, John Eckhardt, Pedro Rebelo, Franziska Schroeder, Felipe Hickmann, Rui Chaves, Justin Yang, Patricia Alessandrini, Alain Renaud, Imogene Newland, Pierre Proske, Robert King, Winfried Ritsch, Andrea Ladányi und das European Bridges Ensemble. 

 

Nehmen Sie an einem einzigartigen Ereignis mit Netzwerkmusik, Tanz, interaktivem Video und Installationen teil, auf die Bühne gebracht von dem Belfaster Sonic Arts Reserach Centre, dem Grazer Institut für Elektronische Musik und der Hamburger Hochschule für Musik und Theater. 

 

Programm: 

 

NetCOMEDIA 

04.10.2010, 18:30 Uhr 

Foyer 

“I am playing in one netroom” Hommage an Alvin Lucier 

Installationsperformance für 3 vernetzte Automatenklavierspieler entstanden aus einem Experiment von Winfried Ritsch im Rahmen von „social machine workshop“ im Medienkunstlabor Graz 

 

04.10.2010, 20:30 Uhr 

Schauspielstudio 3 

„Adagio pour l'absence“ - Patricia Alessandrini 

Interpreten: Franziska Schroeder und Steven Davis (Belfast), Clemens Frühstück, Elisabeth Harnik Summerer Reinhard (Graz), Carola Schaal, Stefen Weinzierl und Turo Grolimund (Hamburg). 

 

„Packet Loss: A solo-duet for Keyboard, Network, and Disklavier“ 

Rob King (Visuals), Pierre Proske (Piano, Digital Audio) 

 

European Bridges Ensemble mit Werken von: 

Adam Siska; 185 

John Cage/Georg Hajdu: Radio Music 

Fredrik Olofsson: the choir, the chaos 

Johannes Kretz: Aria 

Johannes Kretz: Encore 

 

„Network Improvisation“ – Pedro Rebelo: 

Interpreten: Franziska Schroeder (sax) und Steve Davis (drums) in Belfast; Clemens Frühstück (sax) und Elisabeth Harnik (piano) in Graz und Summerer Reinhard (Posaune) in Graz; Carola Schaal, Stefan Weinzierl (Percussion) und Turo Grolimund (Fl) in Hamburg 

 

05.10.2010, 14:30 Uhr 

Foyer 

wewalktogether, Intercity Installation für 3 Iphones und Lautsprecher von Rui Chaves 

 

wewalktogether is a mobile broadcast piece for 3 performers in three different cities: Graz, Hamburg and Belfast. Each performer will walk and broadcast through their city equipped with a mobile device and custom developed software. This exploration is the result of a series of notes and timed instructions sent to the performers during the month of October 2010 in order to enable each of them to create a path that explores different soundscapes, but also specific situations that are enhanced through on the spot perception of space. The presentation will focus on exposing the process of discovery, of personal mapping and the idea of transmission while enabling us to hear each broadcast simultaneously. This situation is used as a catalyst to identify the similarities and differences of what makes up the sonic identity of a city. 

The software (liveshout) was developed in collaboration with Ecliptic Labs and with support of the CoMeDia project. 

Performers: 

Caroline Pugh ( Belfast ) 

Nadine Kroher ( Graz ) 

Fu Xiao ( Hamburg ) 

Thanks to: 

Pedro Rebelo 

Chris Mclelland 

Fiona Goggins 

Paul Stapleton 

Philip Strain 

Niall Kelly 

Catarina Mealha 

Felipe Hickmann 

 

Net20thCentury 

05.10.2010, 20:30 Uhr 

Schauspielstudio 3 

 

„A Pierre, dell'azzurro silenzio inquietum“ - Luigi Nono 

„Five“ - John Cage 

„Music for Pure Waves Bass Drums and Acoustic Pendulums“ - Network remote „concert“ - Alvin Lucier 

„December 1952“ - Earl Brown 

 

Interpreten: Carin Levine, Franziska Schroeder und Justin Yang (Belfast), Clemens Früstück, Elisabeth Harnik und Peter Plessas (Graz), Carola Schaal, Stefan Weinzierl und Sofia Borges (Hamburg). 

 

Klassiker des 20.Jahrhunderts in der Experimentellen Musik werden über das Internet adaptiert und gemeinsam in 3 vernetzten Orten interpretiert. Dieses Programm zelebriert Schlüsselwerke des 20.Jahrhunderts - herausfordernde und kontroversielle Zugänge zur Musik und Musikwahrnehmung von Komponisten wie Luigi Nono, Earl Brown, Alvin Lucier und John Cage. 

 

LaserAvatars 

06.10.2010, 20:00 Uhr 

Schauspielstudio 3 

Stücke von Andrea Szigetvári und Johannes Kretz 

Music and laser animation: Johannes Kretz, Andrea Szigetvári 

 

Two dancers in two different cities interact with each other performing music on laser harps. The two venues are connected together on the internet, and the dancers' gestures are visualized in form of laser beam animations (laser avatars) and are sonified with the help of laser sensors and music generating software. 

The performance will take place in the framework of the final artistic showcase of the CoMeDiA project, an international collaboration of the EU Culture, as well as in collaboration with ZiMT, the “center of innovative music technology” of the University for Music and Performing Arts Vienna. 

 

Venues: 

- Hamburg, Hochschule für Musik und Theater 

- Vienna, Universität für Musik und Darstellende Kunst 

 

Program: 

- Johannes Kretz: Laser Turing Test for Dancers 

- Andrea Szigetvári: Send a Sound! 

 

Performing: 

in Hamburg: 

Andrea Ladányi – laserharp 

Andrea Szigetvári – live electronics 

Ádám Siska – programming and computer music assintant 

 

in Vienna: 

Martina Kovács – laserharp 

Johannes Kretz – live electronics 

 

Attila Kalcsú, János Wieser – lasertechnics (Multimedia Studio in Budapest) 

 

Programme notes: 

 

Laser Turing Test for Dancers 

The famous "Turing Test" is a method for determining the intelligence of a machine proposed by Alan Turing in 1950 in his paper "Computing Machinery and Intelligence". The idea of Turing was to let a person A communicate with either a person B or a machine separated in another room (for example connected through a computer terminal.) Person A is allowed to ask any kind of questions and has to judge from the answers, whether it is more likely that he is communicating with a human or a machine. 

 

The "Laser Turing Test for Dancers" by Johannes Kretz follows a similar idea. Two dancers are interacting (over hundreds of kilometers) by a system of animated laser harps and sensors connected through internet. Their gestures and even their breathing are captured by sensors, translated into electronic sounds and laser animations, whose control data are also sent to the other venue, where the other dancer sees and hears the same sounds and animations and therefore can react. Since the setup is completely symmetric, we have in both venues a dialogue between a dancer and an Avatar of the remote dancer. The audience is invited – in analogy to the Turing test – to judge, whether the "Avatar" appears to be more likely a computer controlled "robot" or actually something representing a real human being remotely. Can we perceive "human qualities" even when transporting them through such a restricted channel of information? 

 

Send Me A Sound 

The piece is a critical study of networked performance in the field of the art making exploring what kind of communication strategies can be applied to defeat the deficit caused by the fact the performers are not in the same place. 

As researchers focusing on the ecological approach to social interaction show new technologies seldom simply support old working practices with additional efficiency or flexibility. Instead they tend to undermine existing practices and to demand new ones. While new technology usually extends the ability to perform exisiting tasks, it might limit some aspects of the usual activities. 

The LaserAvatar setup creates a possibility for two dancers situated in two different rooms to interact with each other visualizing and sonifying their gestures with a help of laser beams. The invisible dancer-partner is present in the room in form of a poetic avatar, an audiovisual metaphor. The limitation of the visual information calls for added means of communication. "Send Me A Sounds" tries to revive some old methods like speech or fairytale-like dynamic audiovisual synchronicities mixed with humour to recreate the "human" link between the performers. 

 

NetPLAY 

06.10.2010, 21:00 Uhr 

Schauspielstudio 3 

 

„Renditions“ – Alain Renaud / Curtis McKinney Netzwerk-Performance für 3 MusikerInnen 

Grafik: Curtis McKinney 

 

„A man, A Mark, Amen“ – Felipe Hickmann / Caetano Galindo 

Netzwerk-Performance für 11 MusikerInnen. Text: Caetano Galindo 

 

„Netgraph“ – Pedro Rebelo 

Netzwerk-Performance für 6 MusikerInnen und GrafikerInnen 

 

„Webwork I“ – Justin Yang 

Netzwerk-Performance für 6 MusikerInnen 

Interpreten: Franziska Schroeder, Gascia Ouzounian, Evan Parker und Pedro Rebelo (Belfast), Clemens Frühstück, Christian Polheimer, Andrea Molnar und Elisabeth Harnik (Graz), Carola Schaal und John Eckhardt (Hamburg). 

 

Es werden vier ausgewählte Stücke, welche speziell für Netzwerk-Konzerte komponiert, aufgeführt. Dabei wird die Rolle von Live-Computer mit Computergrafiken als Partituren und Notenmaterial und Audio Processing von Liveklängen mit einbezogen. Dabei wird vor allem die Interaktion und Telepräsenz von musikalischen Inhalten zu thematisieren.